05 augustus 2010

Groepsvakanties versus individuele vakanties

Oktober 2008, Hua Hin, Thailand.
Groepsreis met Ned. organisatie

Met belangstelling volgen wij een discussie over een reizen in een groep of individueel op vakantie op de website van de VSN, Vereniging Spierziekten Nederland. Van deze vereniging ben ik inmiddels 40 jaar lid.
De discussie brengt oude ervaringen boven van mijn vakanties met de SRG. Ondanks dat ik 18 jaar of ouder was werd ik voor mijn gevoel op kindertijd in bed gelegd, gingen de leiding en verzorgers daarna zelf lekker stappen en was er weinig ruimte om er alleen op uit te trekken. Dit is 30 jaar geleden.

Sinds die tijd lijkt er weinig veranderd. De discussie op het VSN forum brengt dezelfde ergenissen boven. Voor die jongeren zijn er nu wel alternatieven. Je kan namelijk met een PGB je eigen begeleider in dienst nemen. Van je budget mag je dan zijn/haar reis en verblijf betalen onder bepaalde voorwaarden. Dit mag zelfs een vriend/vriendin zijn. Dus op deze manier kan je met een groep vrienden op vakantie.

Alleen op deze manier moet je wel alles zelf regelen, maar dat is tegenwoordig geen probleem meer met internet. Je hoeft je stoel niet meer uit om een ticket te boeken, een vakantiehuis te reserveren, hulp te regelen op Schiphol, enz. Maar je moet natuurlijk wel zelf de kosten in de gaten houden. In dit Blogbericht staat een begroting voor een reis naar Thailand met 4 gehandicapten en 2 begeleiders. Vergelijk dit eens met de prijs van groepsreizen met vrijwilligers.

Heb je vragen email dan naar info@gehandicapten.com. Vertel wel dat je dit Blog gelezen hebt en meer wilt weten.

Geen opmerkingen: