Schiphol assistentiebalie. Vliegen met rolstoel.
In de drie voorgaande berichtjes over vliegen met een elektrische rolstoel of scootmobiel heb ik het al gehad over het online kopen van een ticket bij KLM, bellen met KLM Cares over het meenemen van de rolstoel en andere hulpmiddelen en over het reserveren van een geschikte stoel in het vliegtuig.
In dit bericht schrijf ik over het aanvragen van assistentie op de luchthaven en hulp bij het in- en uitstappen van het vliegtuig. Een en ander is officeel geregeld in EG-verordeningen.
Als je vanuit Nederland vertrekt heb al contact gehad met de luchtvaartmaatschappij en hierbij heb je de hulpmiddelen al opgegeven en de assistentie aangevraagd. Dit gaat op code:
- WCHR Wheelchair Ramps. Passagier is slecht ter been en is niet in staat de lange afstanden op de luchthaven zelf te lopen. Deze personen kunnen met een soort golfkarretje naar het vliegtuig gebracht worden. Traplopen kunnen ze nog zelf.
- WCHS Wheelchair Steps. Passagieris zeer slecht ter been en slechts beperkt in staat om te lopen. Kan niet traplopen. Is in het vliegtuig zelfstandig. Deze personen kunnen met hetzelfde golfkarretje vervoerd worden en met een rolstoel toto aan de ingang van het vliegtuig gebracht worden.
- WCHC Wheelchair Carry. Passagiers kunnen helemaal niet lopen, kan in het vliegtuig wel op een vliegtuigstoel zitten, heeft hulp nodig tijdens de reis. Deze passagiers kunnen gebruik maken van een rolstoel van de luchthaven na het inchecken of hun eigen duwrolstoel blijven gebruiken tot de ingang van het vliegtuig.
Op de dag van vertrek kan je na het inchecken naar de assistentiebalie gaan. Deze balie ligt in hal 2 vlakbij de KLM incheckbalies. Je hebt je boardingpas nodig om de assistentie te regelen. Je staat al geregistreerd in de computer. Dit heeft de luchtvaartmaatschappij gedaan. Samen met de mensen bij de assistentiebalie, zij worden Airpot caddies genoemd, maak je afspraken over hoe je bij de gate komt en hoe laat zij komen om je te helpen bij bijvoorbeeld het instappen.
Een voorbeeld ter verduidelijking. Jan zit in een elektrische rolstoel door een spierziekte. Hij wordt begeleid door mij, Hanneke zijn vrouw. Bij de incheckbalie zijn zijn elektrische rolstoel, zijn duwrolstoel en uiteraard onze koffers gelabeld. In zijn elektrische rolstoel gaat hij naar de assistentiebalie en vraagt om hulp. Hij wordt overgetild naar zijn duwrolstoel. Zijn elektrische rolstoel wordt daarna vliegklaar gemaaktdoor mij en naar de balie "Afwijkende bagage" gebracht. Samen gaan we dan op pad naar het vliegtuig. We hebben afgesproken bij de assistentiebalie dat we een uur voor vertrek bij de gate zijn. Hier wordt Jan op een klein vliegtuigrolstoeltje gezet dat door het gangpad past en op deze manier naar zijn vliegtuigstoel gereden en vervolgens wordt hij weer overgetild. De duwrolstoel wordt de trap af gedragen en ingeladen in het laadruim. De steweards zorgen dat de assistentieverlening op de eindbestemming geinformeerd wordt. Ook zij weten welke voorzieningen en hulp nodig is. Ze brengen de duwrolstoel weer boven naar de uitgang van het vlietuig. Je gaat het vliegtuig uit op dezelfde manier als je erin gekomen bent. Vervolgens wordt je begeleid naar de paspoortcontrole, worden de koffers opgezocht en de elektrische rolstoel opgehaald. Die wordt vervolgens door mij weer rijklaar gemaakt. Jan wordt overgetild en dan kan de vakantie echt beginnen.
Waarom willen wij dit nu eigenlijk allemaal zelf regelen?
- Ten eerste omdat we precies weten wat er aan de hand is en wat er nodig is. Dit kunnen wij zelf heel goed uitleggen.
- Ten tweede omdat rechtstreekse communicatie het beste is. Zodra er een reisagent tussen zit die alles aan de luchtvaartmaatschappij moet uitleggen kunnen er makkelijk misverstanden ontstaan.
- Ten derde kan je alles direct vragen. Je kan met al je vragen terecht rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. In ons geval is dit vaak de KLM. Dan kan het ook allemaal in het Nederlands.
Wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten