31 januari 2011

Vliegen met een elektrische rolstoel of scootmobiel als je gehandicapt bent

10 November 2010
Amsterdam naar Johannesburg

In eerdere Blogberichten heb ik het gehad over het kopen van een ticket, het reserveren van een stoel in het vliegtuig en het regelen van hulp vanaf de incheckbalie naar de vliegtuigstoel.

Allemaal heel belangrijk. Maar wat ook niet vergeten mag worden is het reisklaar maken van jouw (elektrische) rolstoel of scootmobiel. Je rolstoel wordt met grote grove banden vastgesjord in het vliegtuig. Soms gaat deze ook in een kleine container.

Maak een paar weken voor vertrek een afspraak met de monteur van het onderhoudsbedrijf.
  • Laat als eerste je rolstoel nakijken op mankementen die eraan zitten te komen. Bijvoorbeeld gladde banden of doorgesleten isolatie van bedrading. Laat dit repareren of vervangen.
  • Vraag diezelfde monteur hoe je de droge! accu los moet koppelen. Er mag namelijk geen stroom meer gaan van je accu naar de motoren, stuurknuppel, verlichting, enz.
  • Vraag hoe je de rugleuning van de rolstoel / scootmobiel kan neerklappen.
  • Vraag ook hoe de rolstoel / scootmobiel nog kan rijden zonder stroom. Bij Jan zijn rolstoel kun je een hendel overhalen waarmee de motoren ontgrendeld kunnen worden. Dan kan de rolstoel gewoon geduwd worden en in het vliegtuig alsnog op de rem staan.
  • Als je dit allemaal weet vraag dan een paar reserve zekeringen, lampjes, enz.
  • Koop een plaksetje.
  • Vraag ook hoe je kwetsbare onderdelen, zoals een stuurunit / robotarm kan loshalen.
  • Kijk samen met de monteur welke gereedschap je nodig hebt voor het loskoppelen van onderdelen. Wij gaan altijd op pad met een ringsteeksleutel 12, een paar bitjes, een paar imbussleutels en van die plastic bandjes waar je snoeren mee bij elkaar kan binden.
Voor vertrek moet je ook even contact opnemen met KLM. De hoogte van het luik van de laadruimte bepaald of je wel of niet je rugleuning neer moet klappen. Bij een Boeing 747-400 hoeft dit niet.
Bij een Airbus A320 of  Boeing 777 moet dit wel want het laadluik hier is maar 80 cm.

Op de luchthaven ga je als volgt te werk.
  • Zorg dat je drie uur voor vertrek aanwezig bent.
  • Je checkt de elektrische rolstoel of scootmobiel in samen met de koffers en laat hem goed labelen door de grondstewardes bij de incheckbalie.
  • Ga eventueel eerst overzitten naar een andere duwrolstoel al of niet met hulp van de airport caddies.
  • Vervolgens haal je alle kwetsbare en/of losse onderdelen van de rolstoel af zoals de stuurunit.
  • Stop deze onderdelen in je handbagage of in een extra waterdichte tas op de rugleuning van je rolstoel en bind deze goed vast.
  • Bind loshangende bedrading vast met bundelbandjes/ tie raps of snapstraps.
  • Als het regent dek je rolstoel dan af met een poncho. Vocht is funest in de stekkers. En het nat worden van je bekleding is niet echt lekker als je hier weer op moet zitten.
  • Lever je rolstoel in bij afwijkende bagage.
Je hoeft dit maar een keer te doen en dan weet je het voor elke volgende keer. Het wordt steeds makkelijker. Zorg dat je zelf weet hoe het moet dan kan je het aan iedereen uitleggen.

Succes en tot ziens in het vliegtuig.

20 januari 2011

Vliegen met een elektrische rolstoel of scootmobiel

13 januari 2011
Schiphol assistentiebalie. Vliegen met rolstoel.

In de drie voorgaande berichtjes over vliegen met een elektrische rolstoel of scootmobiel heb ik het al gehad over het online kopen van een ticket bij KLM,  bellen met KLM Cares over het meenemen van de rolstoel en andere hulpmiddelen en over het reserveren van een geschikte stoel in het vliegtuig.

In dit bericht schrijf ik over het aanvragen van assistentie op de luchthaven en hulp bij het in- en uitstappen van het vliegtuig. Een en ander is officeel geregeld in EG-verordeningen.

Als je vanuit Nederland vertrekt heb al contact gehad met de luchtvaartmaatschappij en hierbij heb je de hulpmiddelen al opgegeven en de assistentie aangevraagd. Dit gaat op code:
  • WCHR Wheelchair Ramps. Passagier is slecht ter been en is niet in staat de lange afstanden op de luchthaven zelf te lopen. Deze personen kunnen met een soort golfkarretje naar het vliegtuig gebracht worden. Traplopen kunnen ze nog zelf.
  • WCHS Wheelchair Steps. Passagieris zeer slecht ter been en slechts beperkt in staat om te lopen. Kan niet traplopen. Is in het vliegtuig zelfstandig. Deze personen kunnen met hetzelfde golfkarretje vervoerd worden en met een rolstoel toto aan de ingang van het vliegtuig gebracht worden.
  • WCHC Wheelchair Carry. Passagiers kunnen helemaal niet lopen, kan in het vliegtuig wel op een vliegtuigstoel zitten, heeft hulp nodig tijdens de reis. Deze passagiers kunnen gebruik maken van een rolstoel van de luchthaven na het inchecken of hun eigen duwrolstoel blijven gebruiken tot de ingang van het vliegtuig.
Ander codes zijn BLND, DEAF, DUMB, DEAF/DUMB, STCR (liggend vervoer), MAAS, DPNA.

Op de dag van vertrek kan je na het inchecken naar de assistentiebalie gaan. Deze balie ligt in hal 2 vlakbij de KLM incheckbalies. Je hebt je boardingpas nodig om de assistentie te regelen. Je staat al geregistreerd in de computer. Dit heeft de luchtvaartmaatschappij gedaan. Samen met de mensen bij de assistentiebalie, zij worden Airpot caddies genoemd, maak je afspraken over hoe je bij de gate komt en hoe laat zij komen om je te helpen bij bijvoorbeeld het instappen.
Een voorbeeld ter verduidelijking. Jan zit in een elektrische rolstoel door een spierziekte. Hij wordt begeleid door mij, Hanneke zijn vrouw. Bij de incheckbalie zijn zijn elektrische rolstoel, zijn duwrolstoel en uiteraard onze koffers gelabeld. In zijn elektrische rolstoel gaat hij naar de assistentiebalie en vraagt om hulp. Hij wordt overgetild naar zijn duwrolstoel. Zijn elektrische rolstoel wordt daarna vliegklaar gemaaktdoor mij en naar de balie "Afwijkende bagage" gebracht. Samen gaan we dan op pad naar het vliegtuig. We hebben afgesproken bij de assistentiebalie dat we een uur voor vertrek bij de gate zijn. Hier wordt Jan op een klein vliegtuigrolstoeltje gezet dat door het gangpad past en op deze manier naar zijn vliegtuigstoel gereden en vervolgens wordt hij weer overgetild. De duwrolstoel wordt de trap af gedragen en ingeladen in het laadruim. De steweards zorgen dat de assistentieverlening op de eindbestemming geinformeerd wordt. Ook zij weten welke voorzieningen en hulp nodig is. Ze brengen de duwrolstoel weer boven naar de uitgang van het vlietuig. Je gaat het vliegtuig uit op dezelfde manier als je erin gekomen bent. Vervolgens wordt je begeleid naar de paspoortcontrole, worden de koffers opgezocht en de elektrische rolstoel opgehaald. Die wordt vervolgens door mij weer rijklaar gemaakt. Jan wordt overgetild en dan kan de vakantie echt beginnen.

Waarom willen wij dit nu eigenlijk allemaal zelf regelen?
  • Ten eerste omdat we precies weten wat er aan de hand is en wat er nodig is. Dit kunnen wij zelf heel goed uitleggen.
  • Ten tweede omdat rechtstreekse communicatie het beste is. Zodra er een reisagent tussen zit die alles aan de luchtvaartmaatschappij moet uitleggen kunnen er makkelijk misverstanden ontstaan.
  • Ten derde kan je alles direct vragen. Je kan met al je vragen terecht rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. In ons geval is dit vaak de KLM. Dan kan het ook allemaal in het Nederlands.
In de huidige tijd waar veel gesproken wordt over het zelf regelen van zorg, hulp, begeleiding, e.d. heb je de reisagent zeker niet meer nodig om dit voor jou te regelen.

Wordt vervolgd.

14 januari 2011

Vliegen met elektrische rolstoel of scootmobiel als je gehandicapt bent.

10 November 2010
Vlucht Amsterdan-Johannesburg

In de vorige twee weblogberichten heb ik gesproken over het online kopen van een vliegticket bij de KLM en het meenemen van hulpmiddelen. Het belangrijkste is hiermee geregeld.

Maar je kan nog meer zelf regelen als je met de KLM vliegt. Het blogbericht van vandaag gaat over het vastleggen van de stoel waar je wilt zitten. Als je een overzicht wilt van de stoelen in een bepaald type vliegtuig dan heeft Seatguru alle informatie verzameld.

Maar op de KLM website krijg je het toestel waarmee je vliegt ook in beeld. Als eerste ga naar de website van de KLM. Klik op "Manage mijn boeking". Wacht op het volgende scherm en vul je Boekingscode en Achternaam in zoals op je E-ticket vermeld staat. Wacht weer tot het volgende scherm verschijnt. Dit scherm geeft een overzicht. Klik op de "Stoelindeling" in de bovenste blauwe balk. En klein overzichtje verschijnt van de gekozen stoelen. Er wordt nog geen stoel aangegeven. Klik op het blauwe blokje "Stoel wijzigen". Er verschijnt een overzicht van de indeling van het vliegtuig. Heb je een Economy ticket dan kan je slechts kiezen uit de Economy zone. Maar tegen bijbetaling kan je nu ook kiezen voor Economy Comfort.

De stoel die jij kiest moet bij je passen. Kan je nog lopend naar het toilet, maar heb je wel hulp nodig zorg dan dat je dichtbij het toilet zit. Wil je meer ruimte zodat iemand je makkelijker kan helpen tijdens de vlucht kies dan een stoel vooraan met meer beenruimte tegen bijbetaling. Op deze manier kan je elke stoel kiezen die voor jou het beste is.
Kies als je in een rolstoel zit en niet kan lopen een stoel zo dicht mogelijk bij de uitgang. Want als je een Boeing 747-400 door moet naar de achterste rij op het smalle vliegtuigstoeltje wordt je zeker niet vrolijk. En als je overgetild moet worden naar de vliegtuigstoel kies dan een stoel met een zwart puntje. Hiervan kan namelijk de zijleuning opgeklapt worden.

Lukt het kiezen van een stoel niet dan kan het zijn dat je te vroeg bent met een stoel  kiezen. Dit kan namelijk pas vanaf 90 dagen voor vertrek.

Op een zelfde manier kan je ook het meenemen van extra bagage regelen. Hiermee bedoel ik niet de hulpmiddelen. Want die kan je gratis meenemen tot maximaal twee stuks.

Meer informatie over KLM service en diensten vind je op de website van de KLM.
Meer informatie over mijn ervaringen schrijf gerust een email aan info@gehandicapten.com .

10 januari 2011

Vliegen met een elektrische rolstoel of scootmobiel als je gehandicapten bent

10 November 2010
Vlucht van Amsterdam naar Johannesburg.

In het vorige Blogbericht heb ik geschreven over het online bestellen van een ticket. Dat is misschien wel de makkelijkste klus van de hele vakantie.

Sinds 2007 hebben gehandicapten en ouderen recht op gratis hulp. Je kunt hier meer over lezen op deze website. De officiele wettekst staat hier.
Maar ook al is er een wet die zegt dat gehandicapten niet geweigerd mogen worden om hun handicap dan kunnen er nog wel aanvullende voorwaarden gesteld worden.

Deze wetgeving geldt voor alle maatschappijen die van en naar Europese luchthavens vliegen en van Europese origine zijn. Er wordt onder andere in bepaald dat er naast medische apparatuur twee hulpmiddelen gratis meegenomen mogen worden. Dat begeleiding van de persoon met een mobiliteitsbeperking geeist kan worden. En dat assistentie verleend moet worden op de luchthaven en bij het in- en uitstappen van het vliegtuig.

Wat betekent dit in de praktijk.

"Naast medische apparatuur ook gratis twee hulpmiddelen mee mag nemen" betekent dat je een elektrische rolstoel en een duwrolstoel mee kan nemen, of een rolstoel en een tillift, of een rolstoel en een douche/toiletstoel. En dit naast medische apparatuur zoals een zuurstofapparaat.

"Begeleiding kan vereist zijn" betekent dat als je niet zelf naar het toilet kan of niet zelf kan eten, iemand je moet begeleiden om je hierbij te helpen. De stewards/stewardessen mogen dit niet vanwege de arbeidsomstandigheden.

Dus er kan veel maar niet alles. Zo moet je de hulpmiddelen minimaal 48 uur van te voren aanmelden. Bij de KLM kan dit telefonisch na het kopen van het ticket. Bel hiervoor met KLM Cares. Telefoonnummer is 0800 5562273. Hou je boekingscode bij de hand evenals maten en gewichten van de hulpmiddelen die je wilt meenemen. En denk van te voren na over welke hulp je nodig hebt op de luchthaven en tijden het in- en uitstappen. Wil je meer weten over de regels van de KLM kijk dan even hier.

Wil je meer weten? Email even naar info@gehandicapten.com

08 januari 2011

Vliegen met elektrische rolstoel of scootmobiel als je gehandicapt bent.

10 November 2010
Boeing 777

Amsterdam Schiphol naar Johannesburg.

In een eerder Blogbericht heb ik al eens een keer aandacht besteed aan vliegen met een rolstoel of scootmobiel. Als je gehandicapt bent gaat dit niet vanzelf maar je hoeft er zeer zeker ook niet vanaf te zien. En uit ervaring kunnen we vertellen dat je het makkelijk zelf kunt regelen.

Deze keer ga ik het hebben over het online kopen van een ticket bij KLM. Sommige mensen willen niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschapij een ticket kopen. Ze denken dat ze hun geld niet terug krijgen als een vlucht niet doorgaat of de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Maar KLM is een zeer betrouwbare luchtvaartmaatschappij die zich aan de regels moet houden.  En je kan bij het kopen van een ticket meteen een reis/annueleringsverzekering afsluiten. In gevallen van overmacht, zoals de vulkaanuitbarsting op IJsland, biedt KLM zijn passagiers gratis aan hun ticket over te boeken naar een andere datum.

Om duidelijk te maken hoe het kopen van een ticket online gaat beschrijf ik dit aan de hand van een voorbeeld. Ik werk met een voorbeeld voor een vlucht naar Bangkok in Thailand en terug.
  • Voor het bestellen van een ticket ga je naar de website van de KLM.
  • Op het scherm verschijnt de pagina "Boek uw vlucht".
  • Vink allereerst het rondje aan van "Retourvlucht".
  • Standaard staat Amsterdam Schiphol AMS ingevuld in het vakje "Van". Dit laten we zo.
  • Vervolgens klik je op het kalender ikoontje rechts. Met de pijltjes kan je de juiste maand kiezen en met een klik op de datum kies de juiste dag van vertrek. Ik kies 28 April 2011.
  • Dan kies je in welke klasse je wilt vliegen, Economy of World Business Class. Ik kies Economy.
  • Geef vervolgens aan waar je naartoe wilt vliegen. In dit geval Bangkok. Klik op "zoek bestemming", selecteer het land "Thailand" en selecteer dan "Bangkok - Suvarnabhumi Int." en klik op doorgaan.
  • Selecteer de datum dat je terug wilt vliegen op dezelfde manier als je eerder gedaan hebt. Ik kies 12 mei 2011.
  • En geef aan met hoeveel personen je wilt vliegen oftewel hoeveel tickets je wilt kopen. Ikk ies hier voor 1 persoon, omdat dit makkelijker is in dit voorbeeld.
  • Standaard staat aangegeven dat het systeem gaat zoeken met flexible data. D.w.z. 3 dagen voor en 3 dagen na jouw gewenste vertrek- en aankomst datum. Dat laat ik zo om later de beste aanbieding te kunnen kiezen.
  • Als er kinderen meereizen kun je dit hier al aangeven. Soms krijgen ze korting o.b.v. leeftijd. Deze vink ik niet aan.
  • Klik nu op "zoeken". Het systeem gaat nu op zoek naar een vlucht op de door jou gewenste datum. Je moet even geduld hebben.
  • Na een klein tijdje verschijnt een overzicht van tickets op verschillende vertrek- aan aankomstdagen. Jouw gewenste dagen staan aangegeven. Als ik dit Blogbericht schrijf kost dit ticket 760 Euro. Soms zie je lagere prijzen op andere data. Als je flexibel bent kan je voor de laagste prijs gaan. De prijs is inclusief belastingen en toeslagen
  • Na het kiezen van de juiste vlucht scroll je naar beneden en klik dan op "selecteer vluchten". En dan even wachten.
  • Op het volgende scherm zie je diverse vluchten. Naast elkaar zie je staan prijs, tijd en luchthaven van vertrek, tijd en luchthaven van aankomst, duur van de vlucht in uren, luchtvaartmaatschappij en vluchtnummer. Je kan kiezen uit een rechtstreekse vlucht of een vlucht met tussenlanding in Parijs. Ik kies rechtstreekse vlucht. Gevolg is wel dat op de gewenste datum deze vlucht een beetje duurder wordt namelijk 791,96 Euro.
  • Ga naar beneden en klik op "Selecteer voorwaarden". Even wachten op het volgende scherm.
  • Hier kan je kiezen voor meer flexibilteit. Als je hiervoor kiest kun je eventueel je ticket wijzigen, annuleren, e.d., maar het ticket wordt dan wel duurder. Ik kies hier niet voor.
  • Ga naar beneden en klik vervolgens op "Voeg toe aan uw bestelling".
  • Je krijgt een overzicht van de bestelling van het ticket. Als je het hiermee eens bent klik je op "Ga verder na persoonsgegevens". Even wachten op het volgende scherm.
  • Op deze pagina moeten persoonlijke gegevens ingevuld worden zoals dhr/mw/mej., voornaam en achternaam. Let op dit moet overeenkomen met de naam in het paspoort. Vervolgens het emailadres twee maal. Hier wordt een bevestiging en na betaling het ticket naar toegestuurd. Dan telefoonnummers. Kies hier voor mobiele nummers die je ook meeneemt op vakantie. Dan ben je ingeval van calamiteiten altijd bereikbaar. Kies of je een speciale maaltijd wilt en vervolgens welke stoel je wilt aan het raam of aan het gangpad. En of je een verzekering wilt. Als je met meer personen reist vul je hier ook de gegevens in van alle andere personen. Klik op "Ga verder naar betalingsgegevens".
  • Kies jouw manier van betalen. Ik kies betalen met "Ideal internetbankieren" en vervolgens vink ik mijn bank aan. Dan wordt het bedrag direct afgeschreven van jouw bankrekening en wordt het ticket na betaling meteen naar het aangegeven email adres gestuurd. Dit is de makkelijkste, snelste en goedkoopste manier om het ticket in huis te krijgen. Of kies een van de andere mogelijkheden. Klik vervolgens op controleer uw reservering. Even wachten.
  • Er verschijnt een volledig overzicht van de bestelling. Controleer deze goed. Vink aan dat je de voorwaarden accepteert en klik op "bevestig uw reservering". Je krijgt nu een email met een bevestiging van de bestelling van het ticket met een boekingscode en je wordt meteen verder geleid naar jouw bank om met internet bankieren het ticket te betalen.
  • Als je het ticket betaald hebt wordt dit per email aan je opgestuurd. Dit heet het E-ticket en ook hierop staat de boekingscode.
Het lijkt allemaal heel veel werk en uiterst ingewikkeld. Maar geloof mij het gaat sneller dan het lezen van dit bericht.

Voor vragen mag je altijd emailen met info@gehandicapten.com .

05 januari 2011

Aangepaste vakanties in Amazing Thailand 1

Juni 2007.
Amazing Thailand Tour.

Sinds 2005 breng ik regelmatig een bezoek aan Thailand en kan dan ook verschillende toegankelijke accommodaties aanbevelen aan rolstoelgebruikers die graag naar Thailand willen reizen, maar niet willen verblijven in een van onze vakantiehuizen aldaar.

Tijdens mijn verblijf in Thailand in 2008 heb ik een bezoek gebracht aan Kanchanaburi. Kanchanaburi staat bekend om de Brug over de River Kwai. Deze brug is gebouwd door gevangenen in de Tweede Wereldoorlog onder de Japanse bezetting. Het is een grote toeristische attractie. Niet alleen de brug is te zien, maar ook een Oorlogsmuseum en een begraafplaats. En gegarandeerd kunt u ergens langs de rivier een leuk restaurantje vinden voor een lekkere lunch. Wat wel of niet kan met een rolstoel hangt af van de soort handicap.

In een dorpje vlakbij Kanchanaburi ligt een klein resort met 10 cottages, waarvan er twee rolstoeltoegankelijk zijn. Een cottage is geschikt voor 6 personen, heeft uitzicht op de rivier, maar het pad naar het huisje is steil. En een cottage is geschikt voor 2 personen, en ligt dicht bij het zwembad. Beide cottages hebben een rolstoelgeschikte douche. Er is een restaurant voor warme maaltijden en ontbijt. Een groot zwembad, spelletjes, boeken en wifi maken het resort helemaal af. Het resort wordt gerund door een Nederlands echtpaar. Ze zijn erg behulpzaam. Er is uitsluitend een douchestoel aanwezig.

Meer informatie, zoals naam en adres, kunnen we u persoonlijk geven. Email hiervoor even naar info@gehandicapten.com