18 februari 2013

Inscheping cruise voor gehandicapten

Na aankomst in de haven staan veel mensen al te wachten op de inscheping op de Costa Fascinosa. Een kruier komt helpen met bagage en brengt ons naar de juiste ingang. We bevestigen de Costa labels met onze naam en hutnummer 7206. Even later gaan de deuren open en kunnen we onze bagage afgeven. De koffers zullen in onze hut worden afgeleverd. Dus nemen we ons gemak, drinken en eten wat. Een half uur later kunnen we aan boord. Personeel is erg behulpzaam en helpt bij de loopplank, die Jan in zijn elektrische rolstoel zonder problemen opkomt. Aan boord. De cruise kan beginnen. Onwennig kijken we in het rond. Iemand vertelt ons waar we moeten zijn. Dek nummer 7, hut 7206, de deur staat open.
Als we aankomen bij de aangepaste rolstoeltoegankelijke hut liggen folders op bed over het schip, de plaatsen waar we naar toegaan, enz. en een Costa kaart die op de boot fungeert als creditkaart en als sleutel van de hut. Je hebt geen contant geld nodig, geen pinpas, hoeft niet te wisselen. Wat een gemak. Maar we hebben ook twee eenpersoons bedden. Oeps. Vergissing?

In de hut staat onze bagage, maar we missen twee bagagestukken. Kunnen we er nog wel bij hebben. We misten al een koffer op het vliegveld en nu dit weer. Dit is erger. De tillift (net nieuw) en de 110V > 220V omvormer en acculader van de rolstoel missen we nu. Eerst even lunchen, het is inmiddels half drie. Een lekker lunchbuffet met pizzapunten, boord en salades staat klaar. Koffie, thee en water kan je nemen zoveel als je wilt. Hierna gaan we naar de receptie op dek 3.
Hier blijkt dat de beveiliging van het schip onze bagage heeft achtergehouden vanwege de vreemde inhoud. We worden naar het kantoor van de beveiliging gebracht en al snel is alle bagage goedgekeurd en zal de kruier dit naar onze hut brengen. Nog even zeuren over onze hut. Vragen of er een andere hut beschikbaar is met een tweepersoonsbed. Helaas alles is volgeboekt; 3500 passagiers aan boord.
Inmiddels is het 5 uur en de boot vertrekt. Het regent. Dus zoeken we een plekje onderdak om het vertrek vanuit Rio mee te maken. Ondertussen nemen we iets te drinken en betalen met onze CostaCard.
Een uurtje later moeten we ons melden op Dek 4, sectie B voor een reddingsoefening. (Een jaar en een dag geleden is er een Costa schip vergaan in de Middellandse Zee). Zwemvest meenemen en aandoen. Een juiste bevestiging wordt gecontroleerd. We moeten luisteren naar de veiligheidsvoorschriften via een luidspreker waar geen woord van te verstaan is. Als dit afgelopen is mogen we weg.
We gaan naar onze hut en zien dat onze vermiste bagage is afgeleverd. Gelukkig, een zorg minder.
Een uurtje later is er nog een informatiebijeenkomst. We gaan even kijken. Niemand te bekennen. Niet erg. We zijn toch te moe om de informatie tot ons te nemen.
Tijd om te eten. Ons eerste 4 gangen menu. Koud voorgerecht, warm voorgerecht, hoofdgerecht en toetje. Glaasje wijn erbij. Lekker. Maar we zijn zo moe dat we halverwege het hoofdgerecht opstappen om te gaan slapen. In de afgelopen 36 uur hebben we maar 5 uur geslapen. En samen met de stress van de vermiste bagage heeft ons dat gevloerd. Om 21.30 uur liggen we in bed. Jan zijn rolstoel staat aan de acculader. De hut heeft 220V en 110V stopcontacten.
Het schip deint. Hopelijk kunnen we slapen.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: