23 juni 2013

Rollend door Buenos Aires 1; rolstoel op zee

Kaart centrum Buenos Aires
Onze wandeling begint eindelijk. Een uur later dan gepland, maar we hebben tijd genoeg. Een verplichting hebben we vandaag wel. Jan moet nieuwe kleren kopen, omdat zijn koffer nog niet terecht is. Hopelijk vandaag of morgen nog wel.
We beginnen bij de have en lopen als eerste een stuk door Retiro. Daar ligt het Centraal Station en een groot busstation waar niet alleen streekbussen, maar ook stadsbussen vertrekken. En we zien enkele bussen met rolstoelsymbolen erop. Zou het echt zo zijn?

We lopen eerst door het central station dat lijkt op Amsterdam Centraal en steken daarna over naar de Torre de Los Ingleses. We zijn geen reisgids, dus hoe en wat over die toren beschrijven we maar niet.
Opritten en fatsoenlijke troittoirs maken het lopen en rijden makkelijker dan gedacht. Dus lopen we verder naar de Puerto Madero. Van hieruit kunnen we de schoorsteen van de cruiseboot zien en een imposant gebouw dat ik vanochtend bij het aanmeren vanuit onze kajuit zag.
In Puerto Madero nemen we een kijkje bij een tallship en de brug die lijkt op de zwaan in Rotterdam. We steken over naar een plansoentje en dan blijkt dat dit ter eren is van Reina Hollanda, Onze voormalige Koningin. Maar nu van toepassing op Maxima.
We kopen iets te drinken en lopen we weer verder langs de haven richting San Telmo. Hier is een overdekte markt, Mercado San Telmo uit 1897, die aanbevolen wordt door onze reisgids.

Onderweg zien we een mooie oude vrachtwagen.
Even later komen we in een armoedige wijk met slechte trottoirs en kinderkopjes. Het is even doorzetten en de weg vragen. Even later staan we binnen. Het valt een beetje tegen. De overdekte markt in Budapest is vele malen mooier en groter. We drinken als Hollanders wel even koffie. Die is hier uitstekend in Argentinië.
Van hieruit lopen we richting Centro. We lopen om Casa Rosado heen, het parlement van Argentinië en bereiken Plaza de Mayo. Een beladen plein waar de "Witte Moeders" demonstreren tegen de verdwijning van hun mannen en kinderen tijdens het bewind van Videla. We krijgen gemengde gevoelens. De vader van de Nederlandse Koningin Maxima maakte deel uit van dit bewind.
Nu wordt het tijd om kleren te kopen. We zijn vlak bij dé winkelstraat van Buenos Aires. Overal in deze straat horen we cambio, cambio. Mensen proberen toeristen over te halen geld te wisselen. Maar we zijn niet gek en lopen gewoon door elke keer weer.
Kleding kopen is makkelijker dan gedacht, maar het kost toch nog een paar uur. Jan koopt een broek, een paar overhemden, een trui, ondergoed en sokken.

We strijken voldaan even neer op een terrasje met live muziek en drinken een cola. Gezellig. Iedereen om ons heen drinkt bier of cocktails. We zijn ondertussen 6 uur onderweg en blijven lekker even zitten, indrukken verwerken, mensen kijken, muziek luisteren, enz. Vakantie ten top.

Na een half uurtje gaan we weer op pad. We moeten terug naar de boot. Jan zijn rolstoel is bijna leeg. Het wordt spannend. We kopen bij een krantenkiosk een busboekje met vetrektijden van bussen. Voor morgen.

Moe maar voldaan komen we weer bij de boot. Jan zijn rolstoel heft het net gered. Even klaverjassen met rolstoelen en we zijn weer aan boord. Wat een dag. We besluiten aan boord te dineren en niet meer naar een toeristische tangovoorstelling te gaan. Lekker uitrusten voor de volgende dag.