26 juni 2013

Rollend door Buenos Aires 2; rolstoel op zee

Plattegrond Buenos Aires.

Deze ochtend hebben we niet zo'n haast gemaakt. We zijn nog moe van die 12-15km gisteren. Eerst ontbijten en daarna een nummertje trekken voor ontschepen. En in de hut onze laatste spulletjes halen voor onderweg.

Vandaag gaan we naar de andere kant van het centrum. Een aantal bekende toeristische trekpleisters staan op het programma. We hebben een route in ons hoofd en gaan op pad. Eerst de boot af en vervolgens proberen we met het openbaar vervoer op de plaats van vertrek te komen. Met het gekochte busboekje heb ik uitgezocht welke bus ons naar de dierentuin kan brengen. Vandaar willen we via via lopen naar de begraafplaats in Recoleta.

De bussen stoppen bij het station. In eerste instantie moeten we even zoeken. Maar na twee keer vragen komen we bij de juiste bushalte. Na een paar minuutjes komt de bus en we hebben geluk, een lage vloer bus. De chauffeur begrijpt dat we mee willen rijden, klapt de oprit uit, helpt Jan de bus in en even later zijn we op weg. Het vervoer is gratis voor gehandicapten en begeleiders.

Rolstoeltoegankelijke vakantiewoningen in Frankrijk, Thailand en Hongarije.
Jan in het openbaar vervoer in Buenos Aires.

De bus brengt ons in 30 minuten naar de dierentuin van Buenos Aires. Met hulp van de chauffeur staan we zo weer op straat en kunnen we onze wandeling beginnen. Als eerste de botanische tuin, Jardin Botanico Carlos Thays. Daarvan is de toegang gratis. Dus lopen we die door. We hebben mooiere tuinen gezien, maar dan wel tegen betaling. We gaan even op een bankje zitten en drinken een beetje water.

We vervolgen onze weg door het stadsdeel Palermo dat aanzienlijk rijker is dan San Telmo gisteren. Veel grote patriciërswoningen met afgesloten en met camera's bewaakte privégarages. Onderweg kopen we fruit bij een stalletje op straat en broodjes bij de bakker en vruchtensap en melk in een klein winkeltje. We lopen verder, komen uit op de Avenida del Libertator, eten en drinken in het park en lopen daarna richting de volgende bezienswaardigheid in de wijk Recoleta, Floralis Generica. Een grote RVS bloem die 's ochtends open gaat en 's avonds sluit. We bekijken de bloem vanuit alle gezichtshoeken, proberen de werking te zien en schieten een paar mooie plaatjes. Op het terrein staan Portocabins, mobiele toiletten waarvan er een geschikt is voor rolstoelen. Dus maar even naar het toilet. Gratis volgens de toiletjuffrouw.

Lopend door een park komen we in de buurt van de begraafplaats van Recoleta en de kerk Nuestra Senora del Pilar. Een kerk bekijken we wel vaker, maar een begraafplaats is nieuw voor ons. Deze is echter bijzonder want hier ligt Eva Duarte begraven beter bekend als Evita Peron. Een aardige vrouw wijst ons de invalideningang. Bij binnenkomst zijn we niet de enige. Een plattegrond leert ons dat het graf van Evita hier niet op staat, dus lopen we op goed geluk rond. Onze indruk is een mooie begraafplaats met grote bovengrondse, rijkversierde grafkamers. We volgen af en toe andere mensen en komen uiteindelijk uit bij het graf van de familie Duarte, waar door veel mensen veel foto's gemaakt worden. Ook door ons. Als we willen kunnen we buren worden. Het graf ernaast is te koop.

We lopen naar de kerk, maar die is inmiddels gesloten. We gaan nog even ergens op een terrasje zitten, eten en drinken iets en besluiten om met de bus richting schip te gaan. We vertrekken namelijk om 6 uur en we willen zeker niet te laat zijn. Dus zo gezegd zo gedaan. Het reizen met de bus gaat net zo makkelijk als vanmorgen en met een uurtje zijn we weer terug op de boot. Helemaal voldaan. Ons bezoek aan Buenos Aires is een succes geworden.

Op de boot gaan we even naar de hut onze spullen wegleggen en besluiten het vertrek van de boot op het dek te bekijken. Indrukwekkend. De voorbereidingen, de bootjes erom heen, dat grote schip in die "kleine haven", trossen losgooien, het loodsbootje, de scheepshoorn en het kleiner wordende Buenos Aires. We gaan op weg naar Punta del Este, Uruguay.