16 oktober 2010

Bangkok, Thailand in elektrische rolstoel.

2 oktober 2010
Bangkok, Silom Road, Silom

Op mijn Engelstalige blog vertel ik voornamelijk over mijn avonturen in Thailand. Een van mijn avonturen in Bangkok wil ik hier nu ook vertellen.

Ik sta hier op de grote kruising waar Silom Road kruist met Thanon Naradhiwas Rajanagarindra. Een kruising met 4 rijbanen heen en 4 rijbanen terug met een grote middenberm. Waar je linksaf mag slaan door het rode stoplicht, zonder voetgangerslicht maar deze keer wel een zebra. En hulp van Thaise mensen indien nodig.

De vraag is natuurlijk: " Ben ik als rolstoelgebruiker hier blijven staan?" Nou ik dacht het niet. Want aan de overkant van deze kruising vind je niet alleen heel veel winkels, maar ook heel veel leuke kraampjes met de leukste souvenirs, met een nachtleven en de beroemde / beruchte Patpong nachtmarkt. En overal waar ik rij zijn op- en afritjes en goed begaanbare trottoirs. Dus eet ik bij een restaurantje langs de weg, drink ik koffie bij Starbucks, bezoek ik de nachtmarkt en koop T-shirts en stoere F1 jacks, rol ik langs alle leuke kraampjes en koop een paar wellness souvernirs. Vervolgens drink ik samen met mijn partner een biertje op de Patpong nachtmarkt om vervolgens de terugweg te aanvaarden naar het Sofitel hotel.

Linksboven op de foto zie je de Skytrain. Het dichtsbijzijnde station is Chong Nonsi. Dit station is rolstoeltoegankelijk met liften en vanaf dit kruispunt te voet te bereiken. Van hieruit kun je naar Siam Square, maar je kunt ook overstappen op de metro en dan kun je weer op hele andere plekken in Bangkok komen. Je kan zelfs met een aantal keren overstappen op de luchthaven Suvarnabhumi komen. Voor wie durft is dit een leuke uitdaging en krijg je een beetje het gevoel van een rugzaktoerist. Heerlijk.

Dus voor iedereen die zegt dat Bangkok niet geschikt is voor rolstoelgebruikers heeft hiermee dus ongelijk. En het is ook onzin dat je niet een elektrische rolstoel naar Thailand kan. Dat kan wel en je kunt heel veel zien zelfs zonder taxi.

Is daarmee alles mogelijk in je elektrische rolstoel? Nee, maar in Nederland is dat ook zo. In Amsterdam kan ik nog genoeg winkels vinden waar ik niet in kan. En in Brussel zijn de kinderkopjes nog erger dan de stoepen in Thailand.

Geen opmerkingen: